En av Sveriges mest betydande skulptörer, Ulla Viotti, har gjort en installation i Galleriet som är en hyllning till Dalsland och dess stolta industritradition. »Time Flow II« heter verket som är en pendang till den större utställning av Ulla Viotti som pågår samtidigt i Fengersfors bruk, några mil från Dalslands konstmuseum. Med björkstammar, skiffer, svart […]

En av Sveriges mest betydande skulptörer, Ulla Viotti, har gjort en installation i Galleriet som är en hyllning till Dalsland och dess stolta industritradition.
»Time Flow II« heter verket som är en pendang till den större utställning av Ulla Viotti som pågår samtidigt i Fengersfors bruk, några mil från Dalslands konstmuseum. Med björkstammar, skiffer, svart tegel, vatten, oceanpapper och frottageteckningar, iscensätter hon poetiskt Dalsland ur ett tidsperspektiv.
– Jag är väldigt begeistrad i miljöerna här uppe, de har inspirerat mig, säger Ulla Viotti och syftar på de mäktiga gamla tegelbyggnaderna som rymt forna pappersindustrier och ännu längre tillbaka i tiden järnbruk, så ser historien ut både i Fengersfors och Upperud. Hon härstammar själv från Värmland och hade sin första ateljé i Karlskoga, så trakterna är inte okända för henne.
Ulla Viotti säger att hon är »tegelbruksfanatiker«. Hon har varit hängiven materialet sedan hon i mitten på 1960-talet fick en uppenbarelseliknande upplevelse i den arkeologiska staden Petra (byggd ca 800–700 f. Kr) i Jordanien.
– Vi hade åkt taxi hela natten genom öknen. När vi kom fram blev intrycket överväldigande. Bergen var som förstelnade gestalter som iakttog mig. Jag blev som i extas och tecknade oavbrutet i två dagar. När jag sedan »vaknade upp« hade jag gjort massor av svarta, stora teckningar. Jag väntar fortfarande på ett slags svar på vad som hände mig.
Efter den upplevelsen lämnade hon keramiken och började arbeta i större format, skulptur, främst i tegel.
– Hade jag fått leva om mitt liv, skulle jag blivit arkeolog eller arkitekt, säger
Ulla Viotti fyller 80 år  nästa år. Hennes internationella verksamhet är omfattande. »Rikets matta« är ett av hennes senare verk som vi kan njuta av här hemma. Det är ett cirka 100 kvadratmeter mönstrat golv av svensk natursten från olika delar av Sverige. Det finns i det nya riksdagsbiblioteket.
Utställningen visas i Galleriet och pågår t.o.m. 15 juli.

© Anna Stina Lindén Ivarsson